Weet je nog waarom je het onderwijs in bent gegaan? Als leraar sta je aan de basis van iemands ontwikkeling, je ziet leerlingen opgroeien en bouwt een band met ze op, je geeft vakkennis door, je kan vrij en creatief zijn in je werkwijze.
Maar onderwijzen in Vlaanderen brengt steeds meer uitdagingen met zich mee. Het personeelstekort is volop voelbaar. Door veranderende wet- en regelgeving neemt het administratieve werk toe. Een op de vijf leerlingen heeft speciale leernoden en scholen beschikken niet altijd over de tijd en expertise om hierop in te spelen. Als leerkracht of directie ben je toch continu op zoek naar manieren om kwalitatief en toekomstbestendig onderwijs te bieden?
Goevie wil de leerkracht terug met goesting in zijn leer-KRACHT voor de klas laten staan
Het is tijd om de macht terug aan de leerkracht te geven. Macht over je administratie, macht over jouw gezondheid, macht over meer tijd met de leerling, de macht om creatief te zijn.
In de praktijk zien we vaak dat er direct naar een (kortstondige) oplossing wordt gezocht. De brand moet immers geblust worden, zodat we verder kunnen met de klas. Er wordt niet altijd gekeken naar de bredere context, noch naar wat die leerling écht nodig heeft om te kunnen participeren. Het probleem keert vaak terug. Tijd voor een oplossing! Daarom onze Goevie-mindset, gebaseerd op het werk van Noëlle Pameijer: wat werkt voor dit kind, in deze klas, met deze leerkracht en deze ouders binnen deze school? Deze manier van handelingsgericht denken vormt de rode draad in ons hoofd om aan de slag te gaan met de Goevie WEB APP.
Wij gaan op zoek naar wat een leerling nodig heeft om te leren en te groeien. Noden tonen ons het leer-DNA van de leerling. Dit is duurzaam om mee te werken. De redelijke aanpassingen of tools waarmee we aan de noden tegemoet komen, die kunnen wisselen naar gelang de mogelijkheden en de situatie.
Het grote voordeel aan de Goevie WEB APP is dat het ons de kans biedt om samen te werken met externe hulporganisaties en dat de administratie van de leerkrachten sterk vermindert. Dat we weten waar personen zich op het zorgcontinuüm bevinden, we onze eigen input kunnen toevoegen en een plan van aanpak kunnen downloaden is ook mooi meegenomen!
Feedback van een directeur van een lagere school in West-Vlaanderen